مجتمع فنی و حرفه ای دانشمند با مجوز رسمی سازمان فنی و حرفه ای کشور، مرکز آموزش علوم کامپیوتر ، رباتیک و الکترونیک برای همه دختران ،پسران ،خردسالان ،کودکان،نوجوانان و بزرگسالان

 آموزش  رباتیک برای دانش آموزان و همه علاقمندان علوم رباتیک و الکترونیک

آموزشگاه رباتیک در تهران     تلفن    :  77422883

 

 

 

درس هفدم : آشنایی مقدماتی با گیت های منطقی

 

   در جلسه ي گذشته با عملگرهاي "AND" و "OR" آشنا شديم.در اين جلسه 2 آي سي که اين 2 عمل را براي ما انجام مي دهند به شما معرفي کنيم.

AND

   عملگر AND را در مدارهاي شماتيک به صورت که پايه‌هاي 1 و2 ورودي ها و پايه‌ي 3 خروجي است که به اين مجموعه يک گيتِ AND مي گويند.(AND Gate)

   آي سي 7408 داراي 4 گيت مجزاي AND مي‌باشد، يعني مي‌تواند همزمان 4 عمل AND را انجام دهد. اين آي سي 14 پايه دارد که ترتيب پايه‌هاي آن در شکل زير شرح داده شده.

OR

   عملگر OR را در مدارهاي شماتيک به صورت که پايه هاي 1 و2 ورودي‌ها و پايه ي 3 خروجي است که به اين مجموعه يک گيتِ OR مي گويند.(OR Gate)

   آي سي 7432 نيز داراي 4 گيت مجزاي OR مي باشد، يعني مي تواند همزمان 4 عمل OR را انجام دهد. اين آي سي نيز، همانند 7408 داراي 14 پايه است که ترتيب پايه هاي آن در شکل زير شرح داده شده.


 

يک سوال مهم: همان‌طور که مي دانيد گيت هاي AND و OR داراي 2 ورودي و 1 خروجي هستند. حال اين سوال پيش مي آيد که چگونه مي‌توان با همين گيت‌هاي 2 ورودي، گيت‌هاي 3 ورودي يا بيشتر ساخت. پاسخ اين سوال در مدارهاي زير آمده است:


AND:


 


OR:
 

 

به همين ترتيب مي‌توانيد گيت‌هاي چندين ورودي نيز بسازيد.

 

 

درس هجدهم : آشنایی با ساختار فیزیکی ربات تعقیب خط

 

سلام عرض مي کنم خدمت همه هي دوستاي خوبم
اين جلسه قراره انشاالله با هم ساخت يه ربات مسيرياب ساده (بدون ميکروکنترلر) رو با هم شروع کنيم

کار را ابتدا از قسمت مکانيک شروع مي کنيم، يعني بدنه‌ي فيزيکي ربات

 

  سيستم حركت تانك




تا حالا به حرکت يک تانک جنگي دقت کرده ايد؟ اگر دقت نکرده باشيد هم متوجه خواهيد شد که تانک، مثل خودروهاي شخصي معمولي داراي سيستم فرمان نيست، يعني براي چرخش در سر پيچ ها، چرخ‌هاي جلوي آن به سمت خاصي متمايل نمي‌شوند. پس تانک‌ها چگونه حرکت مي‌کنند؟
 
به شکل زير نگاه کنيد


 

سيستم حرکتي تانک به اين صورت است که در 2 طرف آن چند چرخ به وسيله ي يک تسمه ي فلزي ضخيم (به اصطلاح شني) به يکديگر متصل شده‌اند، حرکت شني‌ها هر کدام جداگانه توسط راننده‌ي تانک کنترل مي‌شود و راننده عمل پيچيدن تانک به هر سمت را با توقف شني آن سمت انجام مي‌دهد. مثلاً اگر تصميم داشته باشد تانک به سمت چپ بپيچد، شني سمت چپ را متوقف کرده و شني سمت راست به حرکت خود ادامه مي‌دهد و در نتيجه تانک حول محور مشخصي (محور همان شني سمت چپ است) به سمت چپ مي‌پيچد.
از مهم‌ترين مزيت‌هاي اين سيستم نسبت به سيستم خودروهاي سواري، بالاتر بودن قدرت مانور آن در سر پيچ‌ها مي‌باشد، يعني با سيستم تانک مي‌توان با سرعت بيشتري پيچ‌ها را پيمود.
همچنين شبيه‌سازي اين سيستم در ابعاد کوچک‌تر بسيار ساده‌‌تر از سيستم خودروهاي معموليست. به همين خاطر ما در ربات‌‌ها از همين سيستم به اصطلاح تانکي استفاده مي‌کنيم، اما با يک تغييرات جزيي. ما شني را از سيستم حذف مي‌کنيم، يعني دور چرخ ها تسمه اي نمي‌اندازيم، زيرا اين تسمه براي کاربردهاي خاص طراحي شده و در ساخت يک ربات مسيرياب نيازي به آن نيست. همچنين چرخ‌هاي جلو را نيز مي‌توانيم حذف کرده و به جاي آن در فاصله‌ي بين 2 چرخ هرزگرد بگذاريم. (هرزگرد يک چرخ است که به هر جهتي مي‌تواند حرکت کند. در پايه‌ي بعضي از مبل‌هاي خانگي و صندلي‌هاي کامپيوتري از هرزگرد استفاده شده است.)
شکل زير نماي کلي ربات ما است (ديد از زير)

خود شاسي ربات نيز بهتر است از جنس MDF يا پلاستيک فشرده (پلکسي گلاس) باشد. براي اتصال موتورها به بدنه هم مي‌توانيد از "ديوار کوب" لوله‌هاي آب استفاده کنيد.

الگوريتم تعقيب خط در يک ربات مسيرياب

 



ربات مسيرياب ساده بايد قادر باشد يک خط مشکي رنگ به پهناي تقريبي 2 سانتي‌متر را در يک زمينه‌ي سفيد دنبال کند. البته در ربات‌هاي مسيرياب حرفه‌اي بحث خيلي پيچيده‌تر شده و ربات‌ها بايد قادر باشند حتي در بخش‌هايي از زمين مسابقه خط سفيد رنگ را در زمينه‌ي سياه دنبال کنند.

 

در جلسات قبل با سنسورهاي نوري فتوترنزيستور آشنا شديم و ديديم چگونه مي‌توان به وسيله‌ي اين سنسورها و مدارات جانبي آنها تغييرات نور محيط را اندازه‌گيري کرد. همان طور که مي‌دانيد جسم سفيد نور تابيده شده به خود را بازتاب مي‌کند و جسم سياه رنگ بيشتر نور تابيده شده به خود را جذب کرده و بازتاب نمي‌کند. ما هم با استفاده از همين خاصيت و به کمک گيرنده فرستنده‌هاي نوري خود مي‌توانيم خط سياه را در کف زمينه‌ي سفيد تشخيص دهيم. به اين صورت که ما يک جفتِ گيرنده فرستنده گيرنده‌ي نوري را در کنار هم قرار مي‌دهيم، با مدارهاي راه‌انداز، فرستنده، نور را به کف زمين مي‌تاباند و گيرنده با توجه به تغييرات نور دريافتي از کف زمين، مي‌تواند خط سياه را پيدا کند. به شکل نگاه کنيد. (ديد از بالا)

 
بر روي بدنه‌ي ربات 2 سنسور به گونه‌‌اي تعبيه شده است که وقتي ربات دقيقاً بر روي خط قرار مي‌‌گيرد سنسورها در 2 طرف خط مشکي رنگ قرار گيرند. زماني که ربات را فعال مي‌کنيم هر 2 چرخ ربات شروع به چرخيدن به سمت جلو مي‌کنند. ربات به سمت جلو حرکت مي‌کند تا زماني که مانند شکل ربات به پيچ اول برسد و سنسور سمت راست آن بر روي خط مشکي قرار گيرد، حال ربات بايد به صورت خودکار موتور سمت راست خود را خاموش کند تا با چرخش موتور سمت چپ، ربات به دور خود بچرخد و از مسير منحرف نشود. پس الگوريتم حركت ربات به اين صورت است كه سنسور هر سمت بر روي خط قرار بگيرد، موتور همان سمت متوقف مي‌شود تا ربات به مسير اصلي باز گردد.
اما مشكلي كه در اينجا مطرح مي‌شود اين است كه اگر ربات با سرعت زيادي حركت كند و قادر نباشد سر پيچ بطور كامل پيچ را دنبال كند و از خط خارج شود ديگر راهي براي بازگشت به مسير اصلي وجود ندارد.
براي حل اين مشكل به هر طرف، چند سنسور ديگر اضافه مي‌كنيم تا اگر سنسور اول از خط خارج شد، سنسورهاي بعدي بتوانند خط را دنبال كنند. به شكل دقت كنيد.
 


دقت كنيد كه سنسورها مستقيماً در كنار هم چيده نشده‌اند و يه صورت زاويه دار (به شكل هشتي) چيده شده‌اند(چرا؟)

 

اين هم نحوه‌ي چينش سنسورها‌ي كف يك ربات مسيرياب حرفه‌اي


باقي مطالب در خصوص ساخت يك ربات مسيرياب ساده در جلسه‌ي آينده بر روي سايت قرار مي‌گيرد.


 

درس بعدی    درس قبلی

 

درس 4  و 3                درس 6 و 5             درس 8 و 7         درس 10 و 9         درس   12  و  11               درس 14  و 13

 

درس  16 و  15             درس 18 و 17            درس 20 و 19        درس 22 و 21        درس 24 و 23               درس 26 و  25

 

درس 28 و 27                درس 30 و 29          درس 32 و 31        درس 34 و 33          درس 36 و 35               درس 38 و 37   

 

درس 40 و 39                درس 42 و 41           درس 44 و 43          درس 46 و 45          درس 48 و47             درس 50 و 49

 

درس 52 و 51            درس 54 و 53            درس 56 و 55          درس 58 و  57          درس 60 و 59              درس 62 و 61

 

 

 

آموزش رایگان رباتیک برای دانش آموزان و همه علاقمندان

 

آموزش رباتیک برای کودکان 4 تا 9 ساله

 

  آموزش رباتیک برای دانش آموزان

 

 آموزش کامپیوتر برای کودکان 4 تا 9 ساله

 

  آموزش کامپیوتر برای  دانش آموزان 

 

آموزش  کاربردی و عمومی کامپیوتر برای همه

 

 آموزش مهارتهای ICDL1 بصورت کاربردی

 

 آموزش مهارتهای ICDL2 بصورت کاربردی

 

آموزش  تایپ  10  انگشتی  -     تضمینی

 

آموزش کارمند امور دفتری و منشیگری - بخش  IT

 

آموزش سخت افزار کامپیوتر

 

آموزش فتوشاپ PHOTOSHOP

 

آموزش کورل  COREL

 

 آموزش تری دی مکس           3D MAX  

 

    آموزش  اتوکد   AUTOCAD

 

دوره های استاندار  فناوری اطلاعات  و علوم کامپیوتر ( بیش از 250 رشته )

 

 دوره های استاندار    الکترونیک ( بیش از 80 رشته )

 

       دوره های اخذ دیپلم کار دانش

 

آموزش عمومی و کاربردی برای دانش آموزان  

آموزش رباتیک برای دانش آموزان  از سوم دبستان به بالاتر
آموزش کامپیوتر برای دانش آموزان
آموزش اینترنت برای دانش آموزان
آموزش هفت مهارت ICDL برای دانش آموزان
آموزش فتوشاپ برای دانش آموزان

دوره های عمومی کاربردی برای شاغلین و کارجویان

   آموزش  فتو شاپ برای بزرگسالان (فشرده و کوتاه مدت)
آموزش کاربردی کامپیوتر برای بزرگسالان ( کوتاه مدت)
آموزش اینترنت برای بزرگسالان (فشرده و کوتاه مدت)
   آموزش  مهارت ICDL برای بزرگسالان (  کوتاه مدت)
 

آموزش تخصصی رباتیک  و  الکترونیک    

آموزش  اصول الکترونیک ( در چهار سطح )
آموزش نرم افزاری کاربردی الکترونیک (طراحی و آزمایشگاه )  
آموزش رباتیک در 12 ترم  ( و در سه سطح )
آموزش میکروکنترلر AVR ( در سه سطح )
آموزش میکرو کنترل ARM ( در سه سطح )
آموزش مبانی رباتیک ( استاندار فنی و حرفه ای )
آموزش سخت افزار  رباتیک ( استاندار فنی و حرفه ای ) 
آموزش میکروکنترلرها در رباتیک ( استاندار فنی و حرفه ای ) 
آموزش سخت افزار  رباتیک ( استاندار فنی و حرفه ای  
آموزش PSPICE  ( شبیه سازی مدارات الکترونیکی )
آموزش  ORCAD ( تحلیل مدارات )
آموزش PROTEUS ( طراحی فیبر مدارچاپی ) 
آموزش ALTIUM DESIGNER ( طراحی مدارچاپی )  
آموزش PROTEL  DXP (  طراحی مدارچاپی و رسم شماتیک ) 
آموزش  PIC  ( در سه سطح )
آموزش FPGA) VHDL )
آموزش   LABVIEW
آموزش   EWB ( الکترونیک ورک بنج )
آموزش  XMEGA
 

دوره های استاندار  فناوری اطلاعات ( بیش از 250 رشته )

آموزش 7 مهارت  ICDL 1
آموزش 7 مهارت  ICDL 2
مبانی فناوری اطلاعات ( IT  BASICS )
رایانه کار درجه 2
رایانه کار درجه 1
رایانه کار نرم افزار POWER POINT  
شهروند الکترونیکی (کار با اینترنت)
   آموزش   طراحی وب سایت
آموزش دوره کامل طراحی وب سایت
آموزش طراحی وب سایت با JOOMLA ( جوملا)
آموزش طراحی سایت با   WORDPRESS   ( ورد پرس )
آموزش  فروشگاه ساز MAGENTO (  مجنتو )
آموزش طراحی وب سایت  استاتیک

  آموزش    JQUERY   (جی کوئری ) 

    آموزش    SEO   ( سئو )

آموزش  ساخت فروشگاه اینترنتی

آموزش  وب   ASP.NET  -C# - NET-SQL-  

 

  آموزش  برنامه نویسی

آموزش برنامه نویسی  (اندروید ) ANDROID
آموزش برنامه نویسی( جاوا ) JAVA
آموزش برنامه نویسی ( سی پلاس پلاس )  ++C
آموزش برنامه نویسی   ( ای اس پی ) ASP.NET
آموزش برنامه نویسی   ( سی شارپ ) C#.NET
آموزش   SQL  SERVER
آموزش برنامه نویسی  کاربردی  
آموزش برنامه نویسی   ( لینوکس )  LINUX
آموزش  ساختمان داده و الگوریتم 
 

  آموزش شبکه و سخت افزار

آموزش فشرده ( نت ورک پلاس ) +NETWORK
آموزش فشرده شبکه   MCITP
آموزش فشرده شبکه  CCNA
آموزش برنامه نویسی   ( ای اس پی ) ASP.NET
آموزش برنامه نویسی   ( سی شارپ ) C#.NET
آموزش عملی سخت افزار +A
آموزش  امنیت شبکه
 

آموزش گرافیک 

آموزش فتوشاپ PHOTOSHOP   
آموزش کورل  COREL
آموزش ایلوستریتور ILLUSTRATOR   
آموزش ایندیزاین   INDESIGN
 

طراحی سه بعدی 

آموزش تری دی مکس  3D MAX   
آموزش  V-AAY   
آموزش راینو   RHINO   
آموزش ایلوستریتور ILLUSTRATOR   
 

آموزش  فنی و مهندسی  

آموزش کتیا  CATIA   
آموزش سالیدورک   SOLID WORKS
آموزش اتوکد  AUTO CAD   
آموزش متلب   MATLAB